Stručná referenční příručka pro GC a GC/MS školení
Pixabay/Gerd Altmann: Stručná referenční příručka pro GC a GC/MS školení
Scénáře školení
Ve skutečnosti je na GC & GC/MS školeních velice často většina účastníků na zcela odlišných úrovních schopností a zkušeností k jednotlivým aspektům znalosti dané techniky, samotné instrumentace nebo softwaru.
Některá odvětví a zaměření analytické chemie mají navíc své jedinečné instrumentální techniky, konfigurace a aplikace, které vyžadují různé specifické znalosti a běžný analytický GC a GC/MS chemik nemusí mít v dané oblasti žádné nebo přinejmenším omezené zkušenosti.
Tradiční školení
Tradiční obecná školení často probíhají v pravidelných termínech nebo jednou za čas sporadicky a obvykle mimo danou laboratoř a zahrnují především obecnější přednášky a prezentace.
Jelikož v GC a GC/MS existuje široká škála technik přípravy vzorků, injektorů, kolon, detektorů a softwaru, často získáte pouze celkový základní přehled teorie pro každou z nich a praktické zkušenosti nebo detailnější diskuse konkrétních témat a otázek jsou díky širokému spektru účastníků minimální.
Pravděpodobně tak budete muset následně navštívit pokročilé nebo specializovaně zaměřené kurzy pro řešení konkrétních problémů, technik, vývoje metod nebo software. Je v zásadě prakticky a logisticky nemožné dosáhnout této úrovně zaškolení na obecných kurzech, které se pokoušejí pokrýt záběr všech účastníků z různých společností a oblastí zájmu.
Pokud potřebujete detailněji zvládnout specifickou techniku nebo aplikaci, je v takových případech opravdu zapotřebí na míru vytvořený podrobný program týkající se vašeho instrumentu, segmentu aplikace/zaměření a asi nejdůležitější jsou pak konkrétně školení jednotlivci nebo menší homogenní skupiny. Je pak možné také logické optimální naplánovaní a načasování pro co nejvyšší produktivitu takového školení.
K dispozici jsou dnes nové možnosti především vzdáleného přístupu
Výhody vzdáleného školení jsou:
- Čas a rozsahy dílčích školení můžou být kratší a efektivnější
- Vzniká také čas na praktickou implementaci znalostí mezi školeními
- Přesně přizpůsobení konfiguraci Vašeho přístroje a verzi softwaru
- Nejsou tak vyžadována ani žádná opatření a organizace přístupu do laboratoře
- Žádné zdravotní a bezpečnostní/Covid rizika
- Nižší cena
Existují však také nevýhody, jako jsou např. často neopodstatněné obavy z přístupu do interní IT sítě (obvykle ve větších organizacích) a osobní interakce se často úplně nedá nahradit, nicméně jelikož školení probíhají na dálku jsou doporučovány pro maximální skupinu 4 lidí, dopad nevýhod je ve srovnání s výhodami minimální.
Dvě z nejběžnějších situací z každého konce tréninkového spektra jsou uvedeny níže:
- Nový personál: Základní školení softwaru
- Komplexní instalace přístroje s novými pracovníky: Specifická teorie týkající se konfigurace přístroje, vývoje/přenosu metody, informace o údržbě, řešení a odstraňování problémů, zpracování dat a reporting.
Závěr
Nejlepším přístupem ke školením v oblasti analytické chemie je připravit tréninkový plán tak, aby pokrýval buď teorii, konkrétní instrumentaci, software a aplikaci nebo specificky kombinovat některé nebo všechny tyto oblasti. Rovněž by se měla brát v úvahu zkušenost účastníků a přizpůsobit vzdělávací program realisticky menším zvládnutelným tréninkovým periodám (obvykle 2–4 hodiny).