Přihlášení
Registrace
Nastavení
Filtrování
Filtrování
Obnova hesla
Obnova hesla
Středoškolské stáže otevírají dveře ke skutečné vědě
Čt, 2.1.2020
| Originální článek z: Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy
Aby se zaujetí pro přírodu stalo mladému člověku vášní a později třeba i povoláním, musí se v jisté fázi spojit s učiteli, kteří jeho nadšení rozvinou a upevní. Poznejte projekt Začni (si) s Přírodovědou

Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy: Středoškolské stáže otevírají dveře ke skutečné vědě

A pokud dostane mladý nadšenec možnost poměřit své síly s vrstevníky a uspěje, je cesta k vědeckému životu již prakticky umetena. Naše fakulta proto otevírá své dveře nadšeným středoškolákům, kteří by rádi přešli od flirtu s vědou k pevnějšímu vztahu s ní.

Pedagogů ochotných věnovat nastupující vědecké generaci svůj vzácný čas, je na naší fakultě naštěstí celá řada a již druhým rokem jsou spojeni v projektu Začni (si) s Přírodovědou, který se začátkem nového školního roku objeví zájemci na stránkách a sociálních sítích Přírodovědci.cz. V jeho rámci si mohou studenti například vypracovat práci pro Středoškolskou odbornou činnost.

Dva z úspěšných účastníků SOČ i mentoringu na naší fakultě se nám podařilo vyzpovídat, věříme, že jejich příběh bude inspirací ostatním.

Eliška Rajmonová, Gymnázium ALTIS Praha - Přírodovědecká fakulta UK

"Narodila jsem se v Praze a studovala jsem na Gymnáziu ALTIS, kde jsem se jsem se zaměřila na biologii a posléze na geologii. O geologii jsem se začala zajímat, když jsme ji probírali ve škole a o dva roky později jsem začala psát svou první geologickou práci o oblasti Jílové u Prahy. Následující dvě práce se zaobírali problematikou foraminifer a jak je lze využít za použití izotopové analýzy. Letos začínám studovat obor geologie na PřF UK. Zatím obecnou geologii a později uvidím, jakým směrem se zaměřím. Ve svém volném čase se věnuji hudebním aktivitám. Konkrétně baletu, zpěvu nebo hře na klavír. Ráda také čtu, nebo si chodím zaplavat."

Přírodovědecká fakulta UK: Eliška Rajmonová

Vojtěch Hýbl, Gymnázium Dr. Josefa Pekaře v Mladé Boleslavi + The University of Edinburgh

"Narodil jsem se v Praze, vystudoval jsem Gymnázium Dr. Josefa Pekaře v Mladé Boleslavi. Ke geologii mě přivedla Mgr. Jana Maršounová o hodinách zeměpisu a u vědy jsem pak už zůstal. Kromě geologie se zajímám o archeologii, geografii a astronomii. V září 2019 nastupuji na obor Geology na The University of Edinburgh, kde bych se rád specializoval na vulkanologii nebo geochemii. Ve volném čase rád hraju tenis, jezdím na kole, cestuji a fotím."

Přírodovědecká fakulta UK: Vojtěch Hýbl

Odkud pocházíte a kdy jste se začala věnovat oboru, v němž jste soutěžila?

E: Pocházím z Prahy a geologii jsem se začala věnovat v šestém ročníku osmiletého gymnázia, kdy jsem se poprvé zúčastnila soutěže SOČ. V té době jsem se rozhodla, že po maturitě půjdu studovat právě geologii.

V: Bydlím v Benátkách nad Jizerou, ke geologii jsem si našel cestu v prvním ročníku gymnázia.

Jakého umístění jste dosáhl/a v soutěži SOČ?

E: Soutěže SOČ jsem zúčastnila celkem třikrát. Vždy v oboru geologie, geografie. Pokaždé jsem se díky vítězství v krajském kole dostala do celostátního kola. S mou první prací jsem v celostátním kole skončila na 14. místě, o rok později na 2. a letos na 4. místě.

V: Na celostátním kole jsem se umístil osmý, byl jsem nominován na cenu České hlavičky a do širšího výběru na mezinárodní soutěže.

S kým z PřF UK jste na své práci spolupracoval/a a kdo Vás k němu přivedl?

E: Své poslední dvě práce jsem vypracovala pod vedením doc. RNDr. Kataríny Holcové, CSc., která byla v komisi v celostátním kole SOČ, když jsem se této soutěže zúčastnila poprvé. Ona sama mě oslovila a nabídla mi spolupráci na další rok. Nakonec jsem u ní psala práci v sedmém i osmém ročníku gymnázia.

V: S nápadem napsat SOČku přišla Dana Kuchaříková, moje profesorka na chemii, já jsem se pro něj nadchnul a spojil s dr. Jakubem Trubačem, vedoucím mé práce. Na teoretické části jsem spolupracoval s dr. Alžbětou Danielisovou z Archeologického ústavu AV ČR.

Jaká byla role vašeho mentora z PřF UK? Co přesně jste se při práci naučil/a?

E: Docentka Holcová mě zasvětila do studia mikropaleontologie, konkrétně do světa foraminifer. Poskytla mi literaturu, ke které bych se jinak nedostala, umožnila mi práci s přístroji a samozřejmě mě vedla při vlastním psaní práce. Díky ní jsem se naučila, jaké má mít taková práce náležitosti, jak pracovat se vzorky a konkrétními daty.

V: S Kubou jsem měřil izotopické složení olova v keltských loukoťových kolečkách na hmotnostním spektrometru. Naučil jsem se základy práce se spektrometrem, analyzovat výsledná data a porovnat je s dostupnými informacemi o distribuci izotopů olova v Evropě.

Jaké mezinárodní soutěže jste se účastnil/a a jaké jsou vaše zkušenosti z ní?

E: Zúčastnila jsem se celosvětové soutěže CASTIC (China Adolescent Science Technology and Innovation Contest), která se letos konala v Macau. Samotná soutěž byla náročná, ale jsem velmi ráda, že jsem měla možnost být její součástí. Určitě jsem získala mnoho nových zkušeností v prezentování a komunikaci v cizím jazyce. Samozřejmě jsem navázala kontakt s některými soutěžícími, což byla asi ta nejhezčí stránka soutěže.

V: Byl jsem vybrán na Intel ISEF (International Science and Engineering Fair), který se konal v americkém Phoenixu. Mile mě překvapilo, jaký zájem měli o můj projekt jak porotci, tak návštěvníci z řad veřejnosti. Rozhodně to byla jedinečná zkušenost.

Je něco, co byste chtěl/a vzkázat Vašim následovníkům na středních školách ohledně přípravy, účasti v soutěži i spolupráce s mentorem?

E: Ti, co se chtějí zúčastnit podobných soutěží, musejí počítat s tím, že je to bude stát mnoho volného času a jestliže spolupracují s mentorem, je potřeba vynaložit o to víc úsilí. Pokud se vám navíc podaří dostat se na zahraniční soutěž, poznáte také nové země, jiné kultury a získáte zkušenosti, které jinde nezískáte. Zjistíte tak, že vynaložený čas stál rozhodně za to.

V: Hlavní věc je nebát se do jakéhokoliv výzkumu pustit, pak už je to jen o vytrvalosti a nadšení pro věc. Pokud tedy někoho daný obor baví, není nic lepšího než kontaktovat profesionála - z vlastní zkušenosti vím, že jsou velmi ochotní s nezkušenými středoškoláky pracovat.

Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy
 

Mohlo by Vás zajímat

What you should know to assure laboratory data integrity with LabSolutions

Technické články
| 2019 | Shimadzu
Instrumentace
Software
Výrobce
Shimadzu
Zaměření
---

Permanent gases and CO2 - High resolution separation of permanent gases and CO2 using tandem PLOT columns

Aplikace
| 2011 | Agilent Technologies
Instrumentace
GC, GC kolony, Spotřební materiál
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Životní prostředí

Permanent gases and CO2 - High resolution separation of permanent gases and CO2 using tandem PLOT columns and FID

Aplikace
| 2011 | Agilent Technologies
Instrumentace
GC, GC kolony, Spotřební materiál
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Životní prostředí
 

Podobné články

Článek | Osobnosti

Ing. Jitka Čejková, Ph.D.

„Přijímám výzvy tak, jak mi je život předhazuje.“
Článek | Osobnosti

Doc. Ing. Barbora Doušová, CSc.

„Arsen je moje celoživotní láska.“
Článek | Osobnosti

Eva Bednářová: Chceme minimalizovat vedlejší účinky chemoterapeutik

“Budu hledat způsob, jak minimalizovat vedlejší účinky chemoterapeutik. Konkrétně látky camptothecinu, která má velmi slibné účinky při léčbě rakovinného bujení, ale je příliš toxická pro zdravé buňky.”
Článek | Popularizace

Financování life sciences v ČR: školáci a středoškoláci

První díl seriálu o možnostech financování vědecké kariéry v oblasti věd o živé přírodě v ČR představuje možnosti pro školáky a středoškoláky.
Středoškolské stáže otevírají dveře ke skutečné vědě
Čt, 2.1.2020
| Originální článek z: Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy
Aby se zaujetí pro přírodu stalo mladému člověku vášní a později třeba i povoláním, musí se v jisté fázi spojit s učiteli, kteří jeho nadšení rozvinou a upevní. Poznejte projekt Začni (si) s Přírodovědou

Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy: Středoškolské stáže otevírají dveře ke skutečné vědě

A pokud dostane mladý nadšenec možnost poměřit své síly s vrstevníky a uspěje, je cesta k vědeckému životu již prakticky umetena. Naše fakulta proto otevírá své dveře nadšeným středoškolákům, kteří by rádi přešli od flirtu s vědou k pevnějšímu vztahu s ní.

Pedagogů ochotných věnovat nastupující vědecké generaci svůj vzácný čas, je na naší fakultě naštěstí celá řada a již druhým rokem jsou spojeni v projektu Začni (si) s Přírodovědou, který se začátkem nového školního roku objeví zájemci na stránkách a sociálních sítích Přírodovědci.cz. V jeho rámci si mohou studenti například vypracovat práci pro Středoškolskou odbornou činnost.

Dva z úspěšných účastníků SOČ i mentoringu na naší fakultě se nám podařilo vyzpovídat, věříme, že jejich příběh bude inspirací ostatním.

Eliška Rajmonová, Gymnázium ALTIS Praha - Přírodovědecká fakulta UK

"Narodila jsem se v Praze a studovala jsem na Gymnáziu ALTIS, kde jsem se jsem se zaměřila na biologii a posléze na geologii. O geologii jsem se začala zajímat, když jsme ji probírali ve škole a o dva roky později jsem začala psát svou první geologickou práci o oblasti Jílové u Prahy. Následující dvě práce se zaobírali problematikou foraminifer a jak je lze využít za použití izotopové analýzy. Letos začínám studovat obor geologie na PřF UK. Zatím obecnou geologii a později uvidím, jakým směrem se zaměřím. Ve svém volném čase se věnuji hudebním aktivitám. Konkrétně baletu, zpěvu nebo hře na klavír. Ráda také čtu, nebo si chodím zaplavat."

Přírodovědecká fakulta UK: Eliška Rajmonová

Vojtěch Hýbl, Gymnázium Dr. Josefa Pekaře v Mladé Boleslavi + The University of Edinburgh

"Narodil jsem se v Praze, vystudoval jsem Gymnázium Dr. Josefa Pekaře v Mladé Boleslavi. Ke geologii mě přivedla Mgr. Jana Maršounová o hodinách zeměpisu a u vědy jsem pak už zůstal. Kromě geologie se zajímám o archeologii, geografii a astronomii. V září 2019 nastupuji na obor Geology na The University of Edinburgh, kde bych se rád specializoval na vulkanologii nebo geochemii. Ve volném čase rád hraju tenis, jezdím na kole, cestuji a fotím."

Přírodovědecká fakulta UK: Vojtěch Hýbl

Odkud pocházíte a kdy jste se začala věnovat oboru, v němž jste soutěžila?

E: Pocházím z Prahy a geologii jsem se začala věnovat v šestém ročníku osmiletého gymnázia, kdy jsem se poprvé zúčastnila soutěže SOČ. V té době jsem se rozhodla, že po maturitě půjdu studovat právě geologii.

V: Bydlím v Benátkách nad Jizerou, ke geologii jsem si našel cestu v prvním ročníku gymnázia.

Jakého umístění jste dosáhl/a v soutěži SOČ?

E: Soutěže SOČ jsem zúčastnila celkem třikrát. Vždy v oboru geologie, geografie. Pokaždé jsem se díky vítězství v krajském kole dostala do celostátního kola. S mou první prací jsem v celostátním kole skončila na 14. místě, o rok později na 2. a letos na 4. místě.

V: Na celostátním kole jsem se umístil osmý, byl jsem nominován na cenu České hlavičky a do širšího výběru na mezinárodní soutěže.

S kým z PřF UK jste na své práci spolupracoval/a a kdo Vás k němu přivedl?

E: Své poslední dvě práce jsem vypracovala pod vedením doc. RNDr. Kataríny Holcové, CSc., která byla v komisi v celostátním kole SOČ, když jsem se této soutěže zúčastnila poprvé. Ona sama mě oslovila a nabídla mi spolupráci na další rok. Nakonec jsem u ní psala práci v sedmém i osmém ročníku gymnázia.

V: S nápadem napsat SOČku přišla Dana Kuchaříková, moje profesorka na chemii, já jsem se pro něj nadchnul a spojil s dr. Jakubem Trubačem, vedoucím mé práce. Na teoretické části jsem spolupracoval s dr. Alžbětou Danielisovou z Archeologického ústavu AV ČR.

Jaká byla role vašeho mentora z PřF UK? Co přesně jste se při práci naučil/a?

E: Docentka Holcová mě zasvětila do studia mikropaleontologie, konkrétně do světa foraminifer. Poskytla mi literaturu, ke které bych se jinak nedostala, umožnila mi práci s přístroji a samozřejmě mě vedla při vlastním psaní práce. Díky ní jsem se naučila, jaké má mít taková práce náležitosti, jak pracovat se vzorky a konkrétními daty.

V: S Kubou jsem měřil izotopické složení olova v keltských loukoťových kolečkách na hmotnostním spektrometru. Naučil jsem se základy práce se spektrometrem, analyzovat výsledná data a porovnat je s dostupnými informacemi o distribuci izotopů olova v Evropě.

Jaké mezinárodní soutěže jste se účastnil/a a jaké jsou vaše zkušenosti z ní?

E: Zúčastnila jsem se celosvětové soutěže CASTIC (China Adolescent Science Technology and Innovation Contest), která se letos konala v Macau. Samotná soutěž byla náročná, ale jsem velmi ráda, že jsem měla možnost být její součástí. Určitě jsem získala mnoho nových zkušeností v prezentování a komunikaci v cizím jazyce. Samozřejmě jsem navázala kontakt s některými soutěžícími, což byla asi ta nejhezčí stránka soutěže.

V: Byl jsem vybrán na Intel ISEF (International Science and Engineering Fair), který se konal v americkém Phoenixu. Mile mě překvapilo, jaký zájem měli o můj projekt jak porotci, tak návštěvníci z řad veřejnosti. Rozhodně to byla jedinečná zkušenost.

Je něco, co byste chtěl/a vzkázat Vašim následovníkům na středních školách ohledně přípravy, účasti v soutěži i spolupráce s mentorem?

E: Ti, co se chtějí zúčastnit podobných soutěží, musejí počítat s tím, že je to bude stát mnoho volného času a jestliže spolupracují s mentorem, je potřeba vynaložit o to víc úsilí. Pokud se vám navíc podaří dostat se na zahraniční soutěž, poznáte také nové země, jiné kultury a získáte zkušenosti, které jinde nezískáte. Zjistíte tak, že vynaložený čas stál rozhodně za to.

V: Hlavní věc je nebát se do jakéhokoliv výzkumu pustit, pak už je to jen o vytrvalosti a nadšení pro věc. Pokud tedy někoho daný obor baví, není nic lepšího než kontaktovat profesionála - z vlastní zkušenosti vím, že jsou velmi ochotní s nezkušenými středoškoláky pracovat.

Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy
 

Mohlo by Vás zajímat

What you should know to assure laboratory data integrity with LabSolutions

Technické články
| 2019 | Shimadzu
Instrumentace
Software
Výrobce
Shimadzu
Zaměření
---

Permanent gases and CO2 - High resolution separation of permanent gases and CO2 using tandem PLOT columns

Aplikace
| 2011 | Agilent Technologies
Instrumentace
GC, GC kolony, Spotřební materiál
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Životní prostředí

Permanent gases and CO2 - High resolution separation of permanent gases and CO2 using tandem PLOT columns and FID

Aplikace
| 2011 | Agilent Technologies
Instrumentace
GC, GC kolony, Spotřební materiál
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Životní prostředí
 

Podobné články

Článek | Osobnosti

Ing. Jitka Čejková, Ph.D.

„Přijímám výzvy tak, jak mi je život předhazuje.“
Článek | Osobnosti

Doc. Ing. Barbora Doušová, CSc.

„Arsen je moje celoživotní láska.“
Článek | Osobnosti

Eva Bednářová: Chceme minimalizovat vedlejší účinky chemoterapeutik

“Budu hledat způsob, jak minimalizovat vedlejší účinky chemoterapeutik. Konkrétně látky camptothecinu, která má velmi slibné účinky při léčbě rakovinného bujení, ale je příliš toxická pro zdravé buňky.”
Článek | Popularizace

Financování life sciences v ČR: školáci a středoškoláci

První díl seriálu o možnostech financování vědecké kariéry v oblasti věd o živé přírodě v ČR představuje možnosti pro školáky a středoškoláky.
Středoškolské stáže otevírají dveře ke skutečné vědě
Čt, 2.1.2020
| Originální článek z: Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy
Aby se zaujetí pro přírodu stalo mladému člověku vášní a později třeba i povoláním, musí se v jisté fázi spojit s učiteli, kteří jeho nadšení rozvinou a upevní. Poznejte projekt Začni (si) s Přírodovědou

Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy: Středoškolské stáže otevírají dveře ke skutečné vědě

A pokud dostane mladý nadšenec možnost poměřit své síly s vrstevníky a uspěje, je cesta k vědeckému životu již prakticky umetena. Naše fakulta proto otevírá své dveře nadšeným středoškolákům, kteří by rádi přešli od flirtu s vědou k pevnějšímu vztahu s ní.

Pedagogů ochotných věnovat nastupující vědecké generaci svůj vzácný čas, je na naší fakultě naštěstí celá řada a již druhým rokem jsou spojeni v projektu Začni (si) s Přírodovědou, který se začátkem nového školního roku objeví zájemci na stránkách a sociálních sítích Přírodovědci.cz. V jeho rámci si mohou studenti například vypracovat práci pro Středoškolskou odbornou činnost.

Dva z úspěšných účastníků SOČ i mentoringu na naší fakultě se nám podařilo vyzpovídat, věříme, že jejich příběh bude inspirací ostatním.

Eliška Rajmonová, Gymnázium ALTIS Praha - Přírodovědecká fakulta UK

"Narodila jsem se v Praze a studovala jsem na Gymnáziu ALTIS, kde jsem se jsem se zaměřila na biologii a posléze na geologii. O geologii jsem se začala zajímat, když jsme ji probírali ve škole a o dva roky později jsem začala psát svou první geologickou práci o oblasti Jílové u Prahy. Následující dvě práce se zaobírali problematikou foraminifer a jak je lze využít za použití izotopové analýzy. Letos začínám studovat obor geologie na PřF UK. Zatím obecnou geologii a později uvidím, jakým směrem se zaměřím. Ve svém volném čase se věnuji hudebním aktivitám. Konkrétně baletu, zpěvu nebo hře na klavír. Ráda také čtu, nebo si chodím zaplavat."

Přírodovědecká fakulta UK: Eliška Rajmonová

Vojtěch Hýbl, Gymnázium Dr. Josefa Pekaře v Mladé Boleslavi + The University of Edinburgh

"Narodil jsem se v Praze, vystudoval jsem Gymnázium Dr. Josefa Pekaře v Mladé Boleslavi. Ke geologii mě přivedla Mgr. Jana Maršounová o hodinách zeměpisu a u vědy jsem pak už zůstal. Kromě geologie se zajímám o archeologii, geografii a astronomii. V září 2019 nastupuji na obor Geology na The University of Edinburgh, kde bych se rád specializoval na vulkanologii nebo geochemii. Ve volném čase rád hraju tenis, jezdím na kole, cestuji a fotím."

Přírodovědecká fakulta UK: Vojtěch Hýbl

Odkud pocházíte a kdy jste se začala věnovat oboru, v němž jste soutěžila?

E: Pocházím z Prahy a geologii jsem se začala věnovat v šestém ročníku osmiletého gymnázia, kdy jsem se poprvé zúčastnila soutěže SOČ. V té době jsem se rozhodla, že po maturitě půjdu studovat právě geologii.

V: Bydlím v Benátkách nad Jizerou, ke geologii jsem si našel cestu v prvním ročníku gymnázia.

Jakého umístění jste dosáhl/a v soutěži SOČ?

E: Soutěže SOČ jsem zúčastnila celkem třikrát. Vždy v oboru geologie, geografie. Pokaždé jsem se díky vítězství v krajském kole dostala do celostátního kola. S mou první prací jsem v celostátním kole skončila na 14. místě, o rok později na 2. a letos na 4. místě.

V: Na celostátním kole jsem se umístil osmý, byl jsem nominován na cenu České hlavičky a do širšího výběru na mezinárodní soutěže.

S kým z PřF UK jste na své práci spolupracoval/a a kdo Vás k němu přivedl?

E: Své poslední dvě práce jsem vypracovala pod vedením doc. RNDr. Kataríny Holcové, CSc., která byla v komisi v celostátním kole SOČ, když jsem se této soutěže zúčastnila poprvé. Ona sama mě oslovila a nabídla mi spolupráci na další rok. Nakonec jsem u ní psala práci v sedmém i osmém ročníku gymnázia.

V: S nápadem napsat SOČku přišla Dana Kuchaříková, moje profesorka na chemii, já jsem se pro něj nadchnul a spojil s dr. Jakubem Trubačem, vedoucím mé práce. Na teoretické části jsem spolupracoval s dr. Alžbětou Danielisovou z Archeologického ústavu AV ČR.

Jaká byla role vašeho mentora z PřF UK? Co přesně jste se při práci naučil/a?

E: Docentka Holcová mě zasvětila do studia mikropaleontologie, konkrétně do světa foraminifer. Poskytla mi literaturu, ke které bych se jinak nedostala, umožnila mi práci s přístroji a samozřejmě mě vedla při vlastním psaní práce. Díky ní jsem se naučila, jaké má mít taková práce náležitosti, jak pracovat se vzorky a konkrétními daty.

V: S Kubou jsem měřil izotopické složení olova v keltských loukoťových kolečkách na hmotnostním spektrometru. Naučil jsem se základy práce se spektrometrem, analyzovat výsledná data a porovnat je s dostupnými informacemi o distribuci izotopů olova v Evropě.

Jaké mezinárodní soutěže jste se účastnil/a a jaké jsou vaše zkušenosti z ní?

E: Zúčastnila jsem se celosvětové soutěže CASTIC (China Adolescent Science Technology and Innovation Contest), která se letos konala v Macau. Samotná soutěž byla náročná, ale jsem velmi ráda, že jsem měla možnost být její součástí. Určitě jsem získala mnoho nových zkušeností v prezentování a komunikaci v cizím jazyce. Samozřejmě jsem navázala kontakt s některými soutěžícími, což byla asi ta nejhezčí stránka soutěže.

V: Byl jsem vybrán na Intel ISEF (International Science and Engineering Fair), který se konal v americkém Phoenixu. Mile mě překvapilo, jaký zájem měli o můj projekt jak porotci, tak návštěvníci z řad veřejnosti. Rozhodně to byla jedinečná zkušenost.

Je něco, co byste chtěl/a vzkázat Vašim následovníkům na středních školách ohledně přípravy, účasti v soutěži i spolupráce s mentorem?

E: Ti, co se chtějí zúčastnit podobných soutěží, musejí počítat s tím, že je to bude stát mnoho volného času a jestliže spolupracují s mentorem, je potřeba vynaložit o to víc úsilí. Pokud se vám navíc podaří dostat se na zahraniční soutěž, poznáte také nové země, jiné kultury a získáte zkušenosti, které jinde nezískáte. Zjistíte tak, že vynaložený čas stál rozhodně za to.

V: Hlavní věc je nebát se do jakéhokoliv výzkumu pustit, pak už je to jen o vytrvalosti a nadšení pro věc. Pokud tedy někoho daný obor baví, není nic lepšího než kontaktovat profesionála - z vlastní zkušenosti vím, že jsou velmi ochotní s nezkušenými středoškoláky pracovat.

Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy
 

Mohlo by Vás zajímat

What you should know to assure laboratory data integrity with LabSolutions

Technické články
| 2019 | Shimadzu
Instrumentace
Software
Výrobce
Shimadzu
Zaměření
---

Permanent gases and CO2 - High resolution separation of permanent gases and CO2 using tandem PLOT columns

Aplikace
| 2011 | Agilent Technologies
Instrumentace
GC, GC kolony, Spotřební materiál
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Životní prostředí

Permanent gases and CO2 - High resolution separation of permanent gases and CO2 using tandem PLOT columns and FID

Aplikace
| 2011 | Agilent Technologies
Instrumentace
GC, GC kolony, Spotřební materiál
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Životní prostředí
 

Podobné články

Článek | Osobnosti

Ing. Jitka Čejková, Ph.D.

„Přijímám výzvy tak, jak mi je život předhazuje.“
Článek | Osobnosti

Doc. Ing. Barbora Doušová, CSc.

„Arsen je moje celoživotní láska.“
Článek | Osobnosti

Eva Bednářová: Chceme minimalizovat vedlejší účinky chemoterapeutik

“Budu hledat způsob, jak minimalizovat vedlejší účinky chemoterapeutik. Konkrétně látky camptothecinu, která má velmi slibné účinky při léčbě rakovinného bujení, ale je příliš toxická pro zdravé buňky.”
Článek | Popularizace

Financování life sciences v ČR: školáci a středoškoláci

První díl seriálu o možnostech financování vědecké kariéry v oblasti věd o živé přírodě v ČR představuje možnosti pro školáky a středoškoláky.
Středoškolské stáže otevírají dveře ke skutečné vědě
Čt, 2.1.2020
| Originální článek z: Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy
Aby se zaujetí pro přírodu stalo mladému člověku vášní a později třeba i povoláním, musí se v jisté fázi spojit s učiteli, kteří jeho nadšení rozvinou a upevní. Poznejte projekt Začni (si) s Přírodovědou

Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy: Středoškolské stáže otevírají dveře ke skutečné vědě

A pokud dostane mladý nadšenec možnost poměřit své síly s vrstevníky a uspěje, je cesta k vědeckému životu již prakticky umetena. Naše fakulta proto otevírá své dveře nadšeným středoškolákům, kteří by rádi přešli od flirtu s vědou k pevnějšímu vztahu s ní.

Pedagogů ochotných věnovat nastupující vědecké generaci svůj vzácný čas, je na naší fakultě naštěstí celá řada a již druhým rokem jsou spojeni v projektu Začni (si) s Přírodovědou, který se začátkem nového školního roku objeví zájemci na stránkách a sociálních sítích Přírodovědci.cz. V jeho rámci si mohou studenti například vypracovat práci pro Středoškolskou odbornou činnost.

Dva z úspěšných účastníků SOČ i mentoringu na naší fakultě se nám podařilo vyzpovídat, věříme, že jejich příběh bude inspirací ostatním.

Eliška Rajmonová, Gymnázium ALTIS Praha - Přírodovědecká fakulta UK

"Narodila jsem se v Praze a studovala jsem na Gymnáziu ALTIS, kde jsem se jsem se zaměřila na biologii a posléze na geologii. O geologii jsem se začala zajímat, když jsme ji probírali ve škole a o dva roky později jsem začala psát svou první geologickou práci o oblasti Jílové u Prahy. Následující dvě práce se zaobírali problematikou foraminifer a jak je lze využít za použití izotopové analýzy. Letos začínám studovat obor geologie na PřF UK. Zatím obecnou geologii a později uvidím, jakým směrem se zaměřím. Ve svém volném čase se věnuji hudebním aktivitám. Konkrétně baletu, zpěvu nebo hře na klavír. Ráda také čtu, nebo si chodím zaplavat."

Přírodovědecká fakulta UK: Eliška Rajmonová

Vojtěch Hýbl, Gymnázium Dr. Josefa Pekaře v Mladé Boleslavi + The University of Edinburgh

"Narodil jsem se v Praze, vystudoval jsem Gymnázium Dr. Josefa Pekaře v Mladé Boleslavi. Ke geologii mě přivedla Mgr. Jana Maršounová o hodinách zeměpisu a u vědy jsem pak už zůstal. Kromě geologie se zajímám o archeologii, geografii a astronomii. V září 2019 nastupuji na obor Geology na The University of Edinburgh, kde bych se rád specializoval na vulkanologii nebo geochemii. Ve volném čase rád hraju tenis, jezdím na kole, cestuji a fotím."

Přírodovědecká fakulta UK: Vojtěch Hýbl

Odkud pocházíte a kdy jste se začala věnovat oboru, v němž jste soutěžila?

E: Pocházím z Prahy a geologii jsem se začala věnovat v šestém ročníku osmiletého gymnázia, kdy jsem se poprvé zúčastnila soutěže SOČ. V té době jsem se rozhodla, že po maturitě půjdu studovat právě geologii.

V: Bydlím v Benátkách nad Jizerou, ke geologii jsem si našel cestu v prvním ročníku gymnázia.

Jakého umístění jste dosáhl/a v soutěži SOČ?

E: Soutěže SOČ jsem zúčastnila celkem třikrát. Vždy v oboru geologie, geografie. Pokaždé jsem se díky vítězství v krajském kole dostala do celostátního kola. S mou první prací jsem v celostátním kole skončila na 14. místě, o rok později na 2. a letos na 4. místě.

V: Na celostátním kole jsem se umístil osmý, byl jsem nominován na cenu České hlavičky a do širšího výběru na mezinárodní soutěže.

S kým z PřF UK jste na své práci spolupracoval/a a kdo Vás k němu přivedl?

E: Své poslední dvě práce jsem vypracovala pod vedením doc. RNDr. Kataríny Holcové, CSc., která byla v komisi v celostátním kole SOČ, když jsem se této soutěže zúčastnila poprvé. Ona sama mě oslovila a nabídla mi spolupráci na další rok. Nakonec jsem u ní psala práci v sedmém i osmém ročníku gymnázia.

V: S nápadem napsat SOČku přišla Dana Kuchaříková, moje profesorka na chemii, já jsem se pro něj nadchnul a spojil s dr. Jakubem Trubačem, vedoucím mé práce. Na teoretické části jsem spolupracoval s dr. Alžbětou Danielisovou z Archeologického ústavu AV ČR.

Jaká byla role vašeho mentora z PřF UK? Co přesně jste se při práci naučil/a?

E: Docentka Holcová mě zasvětila do studia mikropaleontologie, konkrétně do světa foraminifer. Poskytla mi literaturu, ke které bych se jinak nedostala, umožnila mi práci s přístroji a samozřejmě mě vedla při vlastním psaní práce. Díky ní jsem se naučila, jaké má mít taková práce náležitosti, jak pracovat se vzorky a konkrétními daty.

V: S Kubou jsem měřil izotopické složení olova v keltských loukoťových kolečkách na hmotnostním spektrometru. Naučil jsem se základy práce se spektrometrem, analyzovat výsledná data a porovnat je s dostupnými informacemi o distribuci izotopů olova v Evropě.

Jaké mezinárodní soutěže jste se účastnil/a a jaké jsou vaše zkušenosti z ní?

E: Zúčastnila jsem se celosvětové soutěže CASTIC (China Adolescent Science Technology and Innovation Contest), která se letos konala v Macau. Samotná soutěž byla náročná, ale jsem velmi ráda, že jsem měla možnost být její součástí. Určitě jsem získala mnoho nových zkušeností v prezentování a komunikaci v cizím jazyce. Samozřejmě jsem navázala kontakt s některými soutěžícími, což byla asi ta nejhezčí stránka soutěže.

V: Byl jsem vybrán na Intel ISEF (International Science and Engineering Fair), který se konal v americkém Phoenixu. Mile mě překvapilo, jaký zájem měli o můj projekt jak porotci, tak návštěvníci z řad veřejnosti. Rozhodně to byla jedinečná zkušenost.

Je něco, co byste chtěl/a vzkázat Vašim následovníkům na středních školách ohledně přípravy, účasti v soutěži i spolupráce s mentorem?

E: Ti, co se chtějí zúčastnit podobných soutěží, musejí počítat s tím, že je to bude stát mnoho volného času a jestliže spolupracují s mentorem, je potřeba vynaložit o to víc úsilí. Pokud se vám navíc podaří dostat se na zahraniční soutěž, poznáte také nové země, jiné kultury a získáte zkušenosti, které jinde nezískáte. Zjistíte tak, že vynaložený čas stál rozhodně za to.

V: Hlavní věc je nebát se do jakéhokoliv výzkumu pustit, pak už je to jen o vytrvalosti a nadšení pro věc. Pokud tedy někoho daný obor baví, není nic lepšího než kontaktovat profesionála - z vlastní zkušenosti vím, že jsou velmi ochotní s nezkušenými středoškoláky pracovat.

Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy
 

Mohlo by Vás zajímat

What you should know to assure laboratory data integrity with LabSolutions

Technické články
| 2019 | Shimadzu
Instrumentace
Software
Výrobce
Shimadzu
Zaměření
---

Permanent gases and CO2 - High resolution separation of permanent gases and CO2 using tandem PLOT columns

Aplikace
| 2011 | Agilent Technologies
Instrumentace
GC, GC kolony, Spotřební materiál
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Životní prostředí

Permanent gases and CO2 - High resolution separation of permanent gases and CO2 using tandem PLOT columns and FID

Aplikace
| 2011 | Agilent Technologies
Instrumentace
GC, GC kolony, Spotřební materiál
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Životní prostředí
 

Podobné články

Článek | Osobnosti

Ing. Jitka Čejková, Ph.D.

„Přijímám výzvy tak, jak mi je život předhazuje.“
Článek | Osobnosti

Doc. Ing. Barbora Doušová, CSc.

„Arsen je moje celoživotní láska.“
Článek | Osobnosti

Eva Bednářová: Chceme minimalizovat vedlejší účinky chemoterapeutik

“Budu hledat způsob, jak minimalizovat vedlejší účinky chemoterapeutik. Konkrétně látky camptothecinu, která má velmi slibné účinky při léčbě rakovinného bujení, ale je příliš toxická pro zdravé buňky.”
Článek | Popularizace

Financování life sciences v ČR: školáci a středoškoláci

První díl seriálu o možnostech financování vědecké kariéry v oblasti věd o živé přírodě v ČR představuje možnosti pro školáky a středoškoláky.
Další projekty
Sledujte nás
Další informace
WebinářeO násKontaktujte násPodmínky užití

LabRulez s.r.o. Všechna práva vyhrazena.